Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Harmelen / Vleuterweide
Kerkweg 2 3481CR
Harmelen

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een afspraak afzeggen of wijzigen?

Afzeggen

We verzoeken u dit zo spoedig mogelijk te doen, bij voorkeur minimaal 24 uur van tevoren. U kunt uw afspraak afzeggen door een e-mail te sturen naar info@huisartsharmelenvleuterweide.nl. Dit geeft ons de mogelijkheid om de vrijgekomen tijd voor een andere patiënt te gebruiken. Om het aantal niet nagekomen afspraken te verminderen, hanteren wij een wegblijftarief conform de richtlijnen van onze beroepsgroep.
Dit tarief bedraagt €15,- voor afspraken bij de huisarts, POH somatiek of assistente. Voor niet nagekomen afspraken bij de POH GGZ geldt een tarief van €30,-.
Het wegblijftarief wordt bij u in rekening gebracht en wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar.

Wijzigen

Voor het wijzigen van uw afspraak dient u telefonisch contact op te nemen.

Waarom stelt de assistent(e) zoveel vragen bij het maken van een afspraak?

Bij het maken van een afspraak zal de doktersassistente u vragen naar de reden van uw bezoek. Dit is geen nieuwsgierigheid, maar een essentieel onderdeel van het triageproces. Triage is het beoordelen van de urgentie van uw klacht, zodat u de juiste zorg op het juiste moment ontvangt.
De doktersassistente is speciaal opgeleid om triage uit te voeren. Ze maakt gebruik van zorgvuldig opgestelde protocollen om te bepalen of u direct gezien moet worden, of dat een afspraak op een later moment voldoende is. Daarnaast kan ze inschatten of u advies kunt krijgen zonder een consult bij de huisarts.
Door deze vragen te stellen, kan de assistente efficiënt en effectief handelen, waardoor wachttijden worden verkort en u snel de zorg krijgt die u nodig heeft. Alle informatie die u deelt, wordt vertrouwelijk behandeld. Uw openheid helpt ons om u zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Kan ik zelf bepalen door welke arts ik wordt geholpen?

Binnen onze praktijk werken meerdere huisartsen. Als u een voorkeur heeft voor een specifieke arts, kunt u dit aangeven bij het maken van een afspraak. Wij streven ernaar om aan uw voorkeur tegemoet te komen, mits dit mogelijk is binnen onze planning.
Wanneer u bij een huisarts bent geweest voor een specifieke medische klacht en een vervolgafspraak nodig is, plannen wij dit bij voorkeur weer in bij dezelfde arts. Dit zorgt voor continuïteit in uw zorg en voorkomt dat u uw verhaal opnieuw hoeft te doen.

Is er een telefonisch spreekuur bij mijn huisarts?

Heeft u een vraag waarvoor u niet hoeft langs te komen? Dan kunt u een telefonische afspraak met uw zorgverlener inplannen. Dit kan de assistent(e) voor u doen. De assistent(e) zal u een tijdsindicatie voor het telefonische contact geven. Bij drukte/spoed op de praktijk kan dit afwijken van wat u heeft afgesproken. U kunt er vanuit gaan dat de huisarts u later die dag alsnog belt. Zorg er bij het maken van de telefonische afspraak voor dat uw contactgegevens goed in ons systeem staan.

Waarom mag uw huisarts geen medische verklaring afgeven?

Volgens de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunde (KNMG) mag een behandelend arts geen geneeskundige verklaring afgeven over zijn of haar eigen patiënt. Dit is om belangenconflicten te voorkomen en de vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt te waarborgen. Een onafhankelijke arts kan een objectief oordeel geven en, indien nodig, met uw toestemming informatie opvragen bij uw behandelend arts.

Wat kunt u doen?

· Onafhankelijke arts raadplegen: U kunt een afspraak maken bij een andere huisarts of een gespecialiseerd keuringscentrum.
· Feitelijke medische informatie opvragen: Met uw schriftelijke toestemming kan uw huisarts feitelijke informatie uit uw medisch dossier verstrekken aan een andere arts, zoals een diagnose of medicatiegebruik.
· Gebruik maken van een ‘verklaring van geen verklaring’: Sommige praktijken bieden een verklaring waarin staat dat zij geen medische verklaring kunnen afgeven. Deze wordt soms geaccepteerd door instanties.

Rijbewijskeuring

Bent u 75 jaar of ouder en wilt u uw rijbewijs verlengen? Uw eigen huisarts mag deze keuring meestal niet uitvoeren. U kunt terecht bij een andere huisarts die rijbewijskeuringen verricht. Let op: u dient eerst een gezondheidsverklaring in te vullen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en een brief met een ZorgDomein-code te ontvangen voordat u een afspraak maakt. Zie voor verder informatie KNMG.

Waar kan ik een reizigersadvies i.v.m. de nodige vaccinaties krijgen?

Voor persoonlijk reizigersadvies en de benodigde vaccinaties kunt u terecht bij diverse gespecialiseerde centra in de regio Utrecht. Hoewel dit niet mogelijk is binnen onze praktijk, zijn er meerdere opties beschikbaar bij huisartsenpraktijken in de buurt of via de GGD.

Voor meer informatie en voor het maken van een afspraak kunt u bijvoorbeeld terecht op de website van: – de GGD regio Utrecht of Traveldoctor De Meern – Vleuten.

Hoe kom ik aan een medicijnpaspoort?

Dit kunt u bij uw apotheek aanvragen, zij hebben al uw medicatiegegevens. Ook in het online patiënten portaal is het mogelijk een medicatie overzicht te downloaden.

Waarom krijg ik een ander merk medicijn van de apotheek?

Het kan om verschillende redenen voorkomen dat u medicijnen van een ander merk krijgt voor geschreven. U kunt hierbij denken aan leveringsproblemen van bepaalde merken. Daarnaast heeft de overheid de apothekers verplicht contracten aan te gaan met de zorgverzekeraars. Hierin wordt beschreven welk merk de apotheker mag verstrekken.
Voor vragen omtrent geleverde medicijnen door de apotheek verwijzen wij u naar de apotheek. Zij kunnen u uitleggen waarom een merk medicijn gewijzigd wordt.

Hoe wijzig ik mijn gegevens?

Wijzigingen in uw NAW gegevens kunt u doorgeven via onze website. Klik hiervoor op de link: wijziging-doorgeven.

Let op: Adreswijzigingen worden niet door de gemeente doorgegeven. Wanneer u verhuisd bent moet u dit dus zelf aan ons doorgeven.

Waarom krijg ik geen labformulier meer mee?

Alle laboratoriumaanvragen worden tegenwoordig digitaal door uw huisarts ingediend. Deze digitale werkwijze biedt diverse voordelen:
· Efficiëntie: Digitale aanvragen worden sneller verwerkt, waardoor u en uw huisarts eerder over de uitslagen beschikken.
· Duurzaamheid: Door het elimineren van papieren formulieren wordt papier- en inktgebruik verminderd, wat bijdraagt aan een duurzamere zorgpraktijk.
· Veiligheid: Digitale aanvragen zijn minder foutgevoelig en voldoen aan de AVG-vereisten, wat de privacy van uw gegevens waarborgt.

Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is, ontvangt u een e-mail met daarin een afschrift van de digitale aanvraag. Let op: dit afschrift bevat niet de specifieke onderzoeken die zijn aangevraagd, maar enkel de benodigde buizen voor de laborant. Dit kan soms voor verwarring zorgen.
Na ontvangst van de digitale aanvraag kunt u zelf een afspraak maken voor de bloedafname. Vergeet niet uw identiteitsbewijs mee te nemen naar de afspraak.

Hoe kan ik een wilsverklaring opstellen?

Uw zorgwensen voor het levenseinde vastleggen

Het is mogelijk om uw wensen met betrekking tot zorg en behandeling aan het einde van uw leven op papier te zetten. Dit wordt een wilsverklaring genoemd. In een wilsverklaring kunt u onder andere aangeven:

· Welke behandelingen u wel of niet wilt ontvangen.
· Of u wel of niet gereanimeerd wilt worden bij een hartstilstand.
· Wie beslissingen mag nemen als u dat zelf niet meer kunt (uw vertegenwoordiger).
· Of u wel of niet wilt deelnemen aan medisch-wetenschappelijk onderzoek.
· Of u organen of weefsel wilt afstaan na uw overlijden.

Een wilsverklaring is rechtsgeldig als deze door u is ondertekend en gedateerd. U kunt de verklaring zelf opstellen, hetzij handgeschreven, getypt of digitaal.

Als u uw wensen heeft vastgelegd, adviseren wij u een gesprek te plannen met uw huisarts om deze te bespreken. Na het gesprek wordt uw wilsverklaring toegevoegd aan uw medisch dossier. Voor meer informatie en voorbeelden voor het opstellen van een wilsverklaring, kunt u terecht op de website van Thuisarts.nl.

Hoe regel ik thuiszorg?

Bij thuiszorg of verpleegkundige hulp aan huis is veel mogelijk. U kunt hierbij denken aan:

· wondverzorging
· hulp bij wassen
· hulp bij aankleden
· toedienen van medicijnen

Iedereen kan en moet zelf contact opnemen met een van de verschillende thuiszorgorganisaties aanwezig in de regio voor verpleegkundige- of huishoudelijke hulp. U kunt onder andere bij onderstaande organisaties thuiszorg aanvragen.

· Thuiszorg Rijnhoven (link)
· Thuiszorg Careyn (link)

Ik ben zwanger, wat nu?

Van harte gefeliciteerd met uw zwangerschap. Een zwangerschap brengt soms veel vragen en onzekerheden met zich mee. Vooral een eerste zwangerschap. Wat mag wel, wat mag niet, wat moet ik regelen enzovoort. Met al deze vragen kunt u terecht bij de verloskundige. In onze regio zijn verschillende verloskundigenpraktijken actief, zij begeleiden de meeste zwangeren bij zwangerschap en bevalling. Als er sprake is van bepaalde ziekten, of problemen bij vorige zwangerschappen of bevalling, wordt de begeleiding overgenomen door een gynaecoloog in het ziekenhuis. Dit zal de verloskundige met u bespreken tijdens een intake gesprek.

Praktijk in de regio zijn bijvoorbeeld:

· Uitgerekendwoerden
· Thuisinverloskunde

Waar kan ik betrouwbare informatie vinden?

· Op thuisarts.nl wordt betrouwbare informatie gegeven over gezondheid en ziekte voor u als patiënt. Thuisarts.nl is samengesteld door huisartsen.

 Twijfelt u of u naar de huisarts moet, dan is de website of app: Moet ik naar de dokter? een betrouwbare bron.